دکتر مهدی بیکایی

مشاوره روز های شنبه از طریق تماس تلفنی ، رزرو نوبت با هماهنگی قبلی انجام میشود .

ده نکته ای که باید بعد از جراحی بینی از آنها اجتناب کرد

یک عمل جراحی بینی می تواند نتایج چشمگیر، رضایت بخش و بسیار مثبت را برای شما به ارمغان آورد. اما جراحی فقط نیمی از راه است. هنگامی که اتاق عمل را ترک کردید تا به خانه بروید و دوره نقاهت خود را آغاز کنید ، حفظ این تغییرات جدید و تحقق این نتایج بستگی به شما دارد. در حالی که هر فرد با سرعت متفاوتی بهبود می یابد ، شما می توانید بدون هیچ گونه عارضه ، عوارض جانبی ناخواسته و یا تاخیر ، راه خود را برای بهبود بسیار هموارتر انجام دهید. با نکاتی که باید از آنها اجتناب کنید تا به نتایج جراحی بینی مورد نظر خود برسید و هر چه سریعتر احساس بهتری داشته باشید.

 

 

 

شماره 1 – فعالیتهای شدید

هنگام ریکاوری از جراحی زیبایی بینی ، باید از انجام هرگونه فعالیت سنگین مانند انجام تمرینات سنگین ، بلند کردن وزنه ها و هرگونه حرکتی شدید خودداری کنید. دلایل متعددی برای اجتناب از این فعالیت ها وجود دارد. در مرحله اول ، جریان خون اضافی به صورت می تواند تورم را افزایش داده و حتی شما را در معرض خونریزی قرار دهد. ثانیاً ، عرق شما می تواند روند بهبودی پوست شما را به خطر بیندازد. در نهایت ، فعالیت های شدید می تواند شما را در معرض آسیب به بینی قرار دهد. هنگامی که بینی شما در دوره ی بهبود می باشد ، استخوان ها اغلب محکم نیستند و این امر مستعد آسیب ، شکستگی و جابجایی بیشتر است.

 

شماره 2 – دمیدن بینی

مقابله با آلرژی ، سرماخوردگی و ویروس آنفولانزا در هر زمان از سال دشوار است ، اما می تواند بلافاصله پس از جراحی بینی شما بسیار خطرناک باشد. در هفته های منتهی به عمل جراحی خود ، از افرادی که به نظر می رسد بیمار هستند خودداری کنید و مرتباً دستان خود را بشویید. از حمل ضدعفونی کننده دست به محل کار خود نترسید تا مطمئن شوید که تمام آن میکروب ها را از بین برده اید. ابتلا به بیماری قبل از عمل می تواند عمل شما را به تاخیر بیندازد یا اگر علائم بعد از عمل ظاهر شد ، دمیدن بینی یا بو کشیدن می تواند بهبود مناسب را مختل کرده و باعث خونریزی شود.

 

شماره 3 – ماندن در زیر نور خورشید.

در حالی که یک روز استخر یا تعطیلات گرمسیری همیشه ایده خوبی به نظر می رسد ، مراقب باشید. قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند بینی را بسوزاند ، در هر محل برشی که بافت اسکار وجود دارد تغییر رنگ ایجاد کند یا خطر عوارض خاصی را افزایش دهد. حتی اگر جراح پلاستیک صورت شما همه چیز را از قبل به شما داده است ، از کلاه و مقداری کرم ضد آفتاب سنگین استفاده کنید تا بیشتر ایمن باشید.

 

شماره 4 – استفاده از عینک

اگر به طور مرتب از عینک استفاده می کنید ، باید مدتی لنزهای تماسی را امتحان کنید تا زمان لازم برای ترمیم صحیح بینی شما فراهم شود. عینک ها روی پل بینی قرار می گیرند و اغلب منجر به ایجاد فرورفتگی بر روی غضروف و بافت نرم می شوند. در حالی که بینی شما هنوز در حال بهبود است ، بهتر است کمی عینک ها را کنار بگذارید.

 

شماره 5 – برخورد ، ضربه یا اصلاً دست زدن به بینی

بعد از جراحی زیبایی بینی ، باید درباره این که بینی جدید شما چگونه است کنجکاو شوید ، اما ایده خوبی نیست که آن را لمس کنید ، به آن فشار بیاورید یا آن را فشار دهید. نه تنها احتمالاً درد می کند ، بلکه شما ممکن است استخوان بندی نادرست داشته باشید ، غضروف را تغییر شکل دهید یا نتایج خود را به نحوی لغو کنید. برای محافظت از شکل بینی در برابر تماس، از این فعالیت ها خودداری کنید:

  • هر نوع ورزش یا ورزش ، به ویژه آنهایی که تأثیر زیادی دارند
  • بازیهای پرتاب و گرفتن یا سایر فعالیتها که در آن ممکن است یک شی با صورت شما تماس پیدا کند
  • کشیدن لباس روی سر. در عوض ، پیراهن ها و لباس خواب های جلوی دکمه را بچسبانید
  • حمل یا بلند کردن وسایل
  • بازی خشن با کودکان یا حیوانات خانگی

در اصل ، سعی کنید بینی خود را ایمن نگه دارید و از هر چیزی که می تواند باعث آسیب شود محافظت کنید. اما البته ، گاهی اوقات تصادفات اتفاق می افتد. اگر بعد از جراحی زیبایی بینی با مشکل روبرو شدید ، با جراح پلاستیک صورت خود در مورد اقدامات لازم برای جبران آسیب یا برنامه ریزی مجدد جراحی بینی صحبت کنید.

 

شماره 6 – به پشت خوابیدن

دراز کشیدن به پشت برای برخی از افراد راحت است ، اما برای بیماران جراحی بینی یک فعالیت خطرناک است. با سر در سطح قلب ، جریان خون به صورت و بینی افزایش می یابد. این می تواند خونریزی بیش از حد ، افزایش تورم و حتی درد بیشتر را تشویق کند. چه موقعیتی بهتر است؟ سر خود را با بالش به بالا ببرید یا روی یک صندلی دراز کشیده با زاویه بخوابید.

 

شماره 7 – آرایش کردن

آرایش نکنید. بهر حال در حالی که آرایش کردن راهی عالی برای پوشاندن هرگونه کبودی بعد از جراحی در اطراف بینی و چشم شما است ، استفاده از لوازم آرایشی بر روی پوست و برش های بهبود یافته می تواند عوارضی ایجاد کرده و خطر عفونت را افزایش دهد. از کانسیلرها ، پودرها و سایر محصولات آرایشی خودداری کنید تا زمانی که به اندازه کافی برای استفاده از آنها بهبود یافته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره بهبودی خود ، با جراح پلاستیک صورت خود صحبت کنید.

 

شماره 8 – سیگار کشیدن و نوشیدن الکل

سیگار کشیدن و نوشیدن الکل فعالیتهای خطرناکی برای هر بیمار که از جراحی بهبود می یابد ، از جمله جراحی بینی است. نیکوتین موجود در سیگار می تواند رگ های خونی را محدود کرده و جریان خون را به میزان بسیار پایینی کاهش دهد و مانع بهبود مناسب شود. از طرف دیگر ، الکل می تواند با داروهای شما تداخل داشته باشد و خون شما را رقیق کند و باعث خونریزی اضافی شود. برای ایمنی بیشتر در دوران نقاهت ، از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنید برای حداقل سه هفته پس از جراحی زیبایی بینی.

 

شماره 9 – خوردن غذاهای سخت یا جویدنی

به خصوص در چند روز اول که در آن حرکات صورت باید به حداقل برسد ،

از غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند خودداری کنید. از خوردن میوه هایی مانند سیب و گلابی و سبزیجات خام مانند هویج خودداری کنید. آدامس ها و استیک ها نیز می توانند مضر باشند زیرا فشار زیادی به فک وارد می کنند.

 

شماره 10 – یبوست شدن

حرکات روده معمولاً درست بعد از عمل شما نامنظم است. این وضعیت می تواند بسیار ناراحت کننده باشد ، بنابراین بهترین راه برای کاهش این خطر ، مصرف غذاهای غنی از فیبر است. در چند روز اول ، می توانید از جو دوسر یا اسموتی های مخلوط ساخته شده از میوه ها و سبزیجات پر فیبر استفاده کنید. اگر بعد از چند روز هنوز مدفوع نکرده اید ، ممکن است از پزشک خود در مورد مصرف ملین خفیف سوال کنید.

به خاطر داشته باشید که همیشه از جراح خود سوالات خاصی در مورد انتظارات شما در طول دوره بهبودی بپرسید.همچنین ما نیز در صفحه ی در زمان ریکاوری بعد از عمل بینی چه انتظاری باید داشت توضیحاتی در این مورد داده ایم.

 

روند بهبودی جراحی بینی شما

بعد از عمل جراحی زیبایی بینی ، همراه با داروهای ضد درد ، با برگه مراقبت به خانه اعزام می شوید. شما همچنین به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده نیاز دارید تا به عنوان راننده شما در آن روز عمل کند. به احتمال زیاد بعد از شروع از بین رفتن دارو های بیهوشی ، کمی دچار گیجی ، خواب آلودگی و شاید سرگیجه یا حالت تهوع می شوید. در این مدت داروهای مسکن تجویز شده خود را طبق دستور مصرف کنید و دوزهای خود را از دست ندهید. به خاطر داشته باشید که بهبودی شما به استراحت و آرامش بدن شما بستگی دارد ، بنابراین با ناراحتی یا درد ، استرس ایجاد نکنید.

در طول چند روز اول بهبودی ، خواب کافی داشته باشید. این به بدن شما اجازه می دهد تا به درستی بهبود یابد. شما می توانید انتظار تورم و سفتی ، قرمزی و کبودی را داشته باشید و کمی درد و ناراحتی را تجربه کنید. اگر هر یک از این علائم به طور کلی تغییر کرد ، ناگهان بدتر شد یا برای شما نگران کننده شد ، برای کمک با جراح پلاستیک صورت خود تماس بگیرید. اما مهمتر از همه ، دستورالعمل های جراح خود را برای بهترین نتایج درمانی خود دنبال کنید. با اجتناب از موارد بالا ، به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که بینی شما در بهترین حالت ظاهر می شود در حالی که بهترین حالت را دارید.