دکتر مهدی بیکایی

مشاوره روز های شنبه از طریق تماس تلفنی ، رزرو نوبت با هماهنگی قبلی انجام میشود .

تنفس بعد از جراحی بینی

تنفس بعد از جراحی بینی

 

 

 

یکی از رایج ترین عمل های زیبایی که هم بانوان و هم آقایان طرفدار آن هستند، جراحی زیبایی بینی می باشد که برخی افراد به دلیل نگرانی هایی درباره ی مشکل تنفس بعد از عمل بینی برای انجام دچار تردید می شوند. در صورتی که اگر این جراحی به صورت اصولی و توسط جراح بینی با تجربه و همینطور متخصص گوش و حلق و بینی انجام شود، می توان اطمینان داشت که در تنفس بعد از عمل بینی افراد هیچ گونه مشکل جدی ایجاد نخواهد شد ومشکلات خفیف تنفسی نیز بعد از مدتی برطرف خواهند شد. 

 

در این مقاله به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت، پس تا پایان مقاله همرا ما باشید. 

 

علت بروز مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی 

 

این عارضه علت های مختلفی دارد که یکی از علت ها تشکیل لخته های خون و همینطور ترشحات در داخل مجاری بینی می باشد که منجر به مسدود شدن این مجاری خواهد شد . برای رفع آن پزشک متخصص سرم و اسپری شست و شو را برای شست و شوی بینی بعد از جراحی تجویز خواهد کرد که باید طبق دستور استفاده شود. 

از علت های دیگر بروز این عارضه می توان به تورم بینی بعد از عمل اشاره کرد که با کاهش تورم، تنفس فرد بهبود خواهد یافت. 

در برخی از مواقع تیغه میانی بینی نیاز به تراشیده شدن و صاف شدن دارد که ممکن است این موضوع منجر به گرفتگی مجاری و بروز مشکل در تنفس افراد شود که در مدت زمانی یک الی دو ماه به خودی خود درمان خواهد شد. 

یکی دیگر از علت های آن عمل بینی به صورت عروسکی می باشد، چرا که این مدل بینی موجب تنگ شدن مجاری بینی خواهد شد. و همین امر تنفس را دچار مشکل خواهد کرد. 

از دلایل دیگر بروز این عارضه میتوان به حساسیت به مواد بیهوشی، چسبندگی بافت های داخلی بینی و ایجاد زخم داخل بینی نیز اشاره کرد. 

 

انواع مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی 

 

در این قسمت از مقاله انواع مشکلات تنفسی که ممکن است بعد از عمل برای افراد به وجود بیاید را با هم بررسی خواهیم کرد. 

 

گرفتگی بینی 

 

تورم بینی بعد از عمل یکی از عوارض موقتی بوده که برای بیشتر افراد رخ خواهد داد و امری طبیعی می باشد، این تورم هم قسمت خارجی بینی و هم قسمت داخلی بینی را درگیر خواهد کرد. همین تورم داخل بینی منجر به محدود و مسدود شدن فضای در دسترس برای تنفس خواهد شد. که به آن گرفتگی بینی گفته می شود. این وضعیت در صورتی که جراحی شما توسط جراحی بینی با تجربه و حاذقی انجام شده باشد، پس از مدت زمانی ۱ ماه بهبود پیدا خواهد کرد. 

 

سوت کشیدن بینی 

 

یکی دیگر از مشکلات تنفسی که ممکن است برای افراد در حین دم و بازدم رخ بدهد، سوت کشیدن بینی می باشد که علت آن کوچک شدن بیش از حد سوراخ های بینی می باشد؛ چرا که منجر به تنگ شدن مسیر تنفس شده و رد شدن هوا از یک ناحیه باریک منجر به شنیده شدن صدای سوت مانند خواهد شد. دلایل دیگری که منجر به این مشکل می شود شامل پولیپ بینی، حساسیت و آلرژی و ابتلای ریه و سینوس ها به بیماری یا التهاب می باشد. 

 

تنگی نفس 

 

از عوارض موقتی و طبیعی دیگری که بعد از عمل برای افراد ممکن است ایجاد شود، تنگی نفس است که علت آن وجود لخته های خون، تورم بافت های داخلی بینی و التهاب مخاط بینی و انسداد و گرفتگی بینی بعد از جراحی می باشد و پس از گذشت دو الی سه هفته از عمل بهبود پیدا خواهند کرد. البته امکان دارد که این عارضه در اثر جراحی غیر حرفه ای نیز برای افراد پیش بیاید. 

 

 

زمان نفس کشیدن از بینی بعد از عمل 

 

تنفس از بینی بعد از عمل یکی از چالش های بزرگ برای افراد می باشد، که فرد چه زمانی می تواند به راحتی از بینی نفس کشیده و دم و بازدم خود را بدون هیچ مشکلی انجام بدهد. به طور معمول پس از گذشت یک هفته از جراحی بینی افراد می توانند به راحتی از بینی نفس کشیده و به مرور زمان نیز بهبود پیدا کرده و به حالت طبیعی خود می رسد. البته رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی نیز در این امر بسیار تاثیرگذار می باشد. 

 

درمان مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی 

 

با توجه به علت و نوع مشکل تنفسی، روش های مختلف درمانی برای آن وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد. 

 

 

مشکل چسبندگی در بینی 

 

در صورتی که علت بروز این بیماری وجود چسبندگی در بینی باشد، با استفاده از گراف می توان آن را درمان کرد و اگر در دریچه داخلی این چسبندگی رخ داده باشد، با استفاده از پیوند عضروف می توان آن را درمان کرد. 

 

مشکل کوچک بودن پره های بینی 

 

اگر علت بروز این عارضه کوچک شدن بیش از حد پره های بینی در حین جراحی باشد، باید با استفاده از عمل ترمیم بینی و همینطور بزرگ کردن پره های بینی آن را درمان کرد. 

 

مشکل آلرژی و حساسیت 

 

اگر تنگی نفس به دلیل آلرژی و حساسیت بعد از عمل ایجاد شود می توان آن را با تجویز داروهای ضد حساسیت تنگی نفس درمان کرد. 

 

مشکل وجود لخته های خونی 

 

در صورتی که مشکل تنفسی به دلیل وجود لخته های خون برای افراد بعد از عمل ایجاد شده باشد باید از سرم های شست و شوی تجویز شده توسط پزشک را برای درمان استفاده کرد. 

 

مشکل انسداد بینی 

 

اگر انسداد بینی شدید باشد و نوک بینی بعد از عمل جراحی منحرف شده باشد باید برای درمان آن عمل جراحی ترمیمی بینی با استفاده از پیوند غضروف را انجام داد. که ممکن است برای پیوند غضروف از غضروف دنده استفاده شود.

 

 

 

سوالات متداول مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی

 

آیا بروز مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی خطرناک است؟

 

این عارضه بعد از جراحی برای افراد بسیار آزاردهنده می باشد ولی نمی توان گفت که خطرناک است تنها امکان داد پایین آمدن سطح اکسیژن خون برای فرد خطراتی را به همراه داشته باشد. برای درمان این مشکلات روش های مختلفی وجود دارد که با توجه به علت بروز آن ها توسط پزشک متخصص انتخاب خواهند شد، بنابراین در صورت مواجه با این مشکلات تنفسی در اسرع وقت به جراح ماهر و باتجربه مراجعه نمایید.

 

مشکلات تنفسی بعد از جراحی تا چه زمانی ادامه خواهند داشت؟

 

مدت زمان از بین رفتن این مشکلات تنفسی به عوامل مختلفی از جمله روش جراحی، سن، ویژگی های بدن، میزان تورم و … بستگی دارد. و باید به این نکته اشاره کرد که در صورتی که بیشتر از حد معمول ادامه داشت در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

نتیجه گیری 

 

مشکلات تنفسی و تنگی نفس بعد از عمل بینی برای افراد بسیار آزاردهنده می باشد و دلایل مختلفی دارد، در صورتی که دچار این عارضه بعد از عمل شده اید برای درمان در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید و اگر در حال حاضر هنوز بینی خود را عمل نکرده اید نیز برای انجام آن حتما تحقیق کرده و به بهترین جراح بینی مراجعه کنید تا میزان عوارض بعد از عمل تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.