دکتر مهدی بیکایی

مشاوره روز های شنبه از طریق تماس تلفنی ، رزرو نوبت با هماهنگی قبلی انجام میشود .

از بین بردن سریع کبودی بعد از عمل بینی

از بین بردن سریع کبودی بعد از عمل بینی

 

 

یکی از رایج ترین عوارضی که ممکن است بعد از عمل بینی رخ دهد ایجاد کبودی در اطراف بینی و اطراف چشم و حتی در برخی موارد در داخل سفیدی چشم می باشد. این کبودی ها بسیاری از افراد باعث ایجاد نگرانی می شود. اما ذکر این نکته الزامی است که این کبودی ها هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند و پس از یک تا دو هفته و به مرور زمان این کبودی ها کاهش پبدا می کند. برای اگاهی از عوامل موثر در بروز این کبودی ها و میزان ماندگاری آنها بعد از جراحی بینی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

علت ایجاد کبودی بعد از جراحی بینی

 

علت ایجاد این کبودی ها این است که پزشک جراح هنگام عمل جراحی بینی استخوان های بینی را به قصد قلمی کردن بینی از چند جهت شکسته می شود و استخوان ها را در خط وسط به یکدیگر نزدیک می شود. خونی که به واسطه این کار از استخوان ها به هنگام شکسته شدن خارج می شود به زیر پوست می رود و حالت خون مردگی و کبودی ایجاد می کند و نباید موجب نگرانی برای افراد شود. اما برخی از افراد نسبت به دیگران بیشتر مستعد کبودی هستند بخش دیگر این کبودی های ایجاد شده به واکنش بدن  بیمار وابسته است. عوامل دیگری مانند میزان ضخامت پوست بیمار، سن و نوع شکستگی بینی بیمار می تواند در میزان کبودی ها نیز موثر باشد.

 

 

اقدامات لازم برای کاهش کبودی بعد از عمل بینی

 

  • استفاده از کمپرس سرد تا 48 ساعت اول و استفاده ار کمپرس گرم تا 72 ساعت بعد از عمل می تواند تا حدی از میزان این کبودی ها کم کند.
  • قبل از جراحی بینی نباید از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و بروفن که موجب رقیق شدن خون می شود، استفاده کرد.
  • از مصرف هر گونه ویتامین و مکمل قبل از جراحی بینی خودداری شود.
  • مصرف قرص های آناهیل و مصرف مواد غذایی مانند آب کرفس و آناناس در کاهش میزان این کبودی ها موثر باشد.
  • از قرار گیری در معرض مستقیم نور آفتاب پرهیز شود زیرا موجب ایجاد لکه در اطراف بینی و چشم ها می شود.
  • استفاده از کمپرس گرم بعد از برداشتن اسپلینت بینی می توان در کاهش میزان کبودی ها و تورم موثر باشد.

 

نتیجه گیری

 

طبیعی است که هر بیماری خواهان دریافت بهترین نتیجه از جراحی بینی خود می باشد. بنابراین با رعایت و پیروی از توصیه های پزشک جراح در جهت کاهش علائم ایجاد شده می توان این اطمینان را داشت که هزینه وقت و زحماتی که در پی عمل جراحی بینی متحمل شده با دریافت بهترین نتیجه همراه خواهد بود و فرد می تواند به نوع بینی که مورد دلخواهش است، برسد.