دکتر مهدی بیکایی

مشاوره روز های شنبه از طریق تماس تلفنی ، رزرو نوبت با هماهنگی قبلی انجام میشود .

سوهان کشیدن بینی پس از جراحی بینی

سوهان کشیدن بینی پس از جراحی بینی

 

 

 

 

یکی از روش هایی که برای از بین بردن قوز بینی وجود دارد سوهان کشیدن بینی می باشد که در این مقاله به طور کامل در مورد آن صحبت خواهیم کرد. به دلیل اهمیت بالای جراحی زیبایی بینی برای اصلاح شکل و فرم بینی از روش‌ها و تکنیک‌های متفاوتی استفاده می‌شود. یکی از موثرترین روش‌ها برای از بین بردن قوز به جای مانده بینی پس از جراحی، سوهان کشیدن بینی است. این روش با استفاده از سوهان انجام می‌شود.

 

سوهان کشیدن بینی چیست؟

 

یکی از روش‌های جراحی بینی سوهان کشیدن یا رسپینگ است، که از آن برای اصلاح مشکلات کوچک بینی مانند صاف کردن استخوان بینی و از بین بردن قوز بینی و برآمدگی‌های جزئی استفاده خواهد شد. قوز بینی تاثیر بسیار زیادی بر روی ظاهر بینی و همینطور ظاهر فرد خواهد داشت و همینطور موجب کاهش اعتماد به نفس در افراد می‌شود. ابزاری که برای سوهان بینی استفاده می‌شود؛ از جنس فلز و فولاد ضد زنگ بوده و دندانه‌های بسیار ریزی دارد.

سوهان کشیدن بینی یا پس از جراحی بینی برای اصلاح نتایج و ناهمواری روی بینی و یا درحین جراحی برای برداشتن قوز بینی انجام خواهد شد. این روش به طور معمول بدون بیهوشی انجام خواهد شد؛ و هیچ عوارضی نیز نخواهد داشت. فقط باید به این موضوع توجه داشت؛ در صورتی که قوز بینی زیاد باشد نمی‌توان از این روش برای از برداشتن استخوان اضافی بینی استفاده کرد؛ و باید ابتدا استخوان بینی شکسته و سپس اصلاح شود.

 

کاربردهای رسپینگ بینی

 

سوهان کشی بینی برای افرادی که از آسیب‌های بینی کمی در ناحیه بینی خود برخوردار هستند؛ استفاده خواهد شد. و کاربردهای استفاده از آن عبارتند از:

✅ برای فرم‌دهی به استخوان بینی

✅ از بین بردن قوز بینی خفیف

✅ در جراحی ترمیمی بینی برای ایجاد تغییرات ضریف در شکل بینی

 

انواع سوهان بینی

 

سوهان بینی در انواع مختلفی مانند سوهان با عاج درشت، سوهان سوزنی و سوهان نرم وجود دارد که از هر کدام با توجه به فرم و جنس بینی برای کاربردها و هدف‌های مختلفی استفاده می‎‌شود. از سوهان با عاج درشت برای صاف کردن قوزهای متوسط، از سوهان سوزنی برای صاف کردن قوزهای بزرگ و از سوهان نرم برای صاف کردن نهایی استخوان بینی استفاده می‌شود. تشخیص استفاده از کدام نوع سوهان برای عمل رسپینگ بینی بر عهده‌ی بهترین جراح بینی است.

 

نحوه سوهان کشیدن بینی

 

روش رسپینگ بینی، در صورتی که برای رفع قوز بینی مورد استفاده قرار بگیرد؛ جراحی بینی برای جلوگیری از ایجاد التهاب در بافت‌ها به صورت بسته و غیرتهاجمی انجام خواهد شد. در عمل رسپینگ بینی ابتدا بی‌حسی موضعی به نواحی بینی فرد تزریق شده و سپس نواحی که دارای قوز و برآمدگی هستند توسط جراح بینی علامت‌گذاری خواهند شد.

مرحله بعدی عمل سوهان کشیدن بینی، سوهان مناسب براساس فرم بینی و میزان برآمدگی انتخاب شده و برش کوچکی داخل یکی از سوراخ‌های بینی ایجاد خواهد شد. در نهایت نیز جراح بینی تا زمانی که قوز بینی رفع شود؛ و استخوان بینی صاف شود، سوهان کشیدن بینی را ادامه خواهد داد.

در روش سوهان کشیدن بینی در روش بسته جراحی نیازی به بخیه و ایجاد برش خارجی نخواهد بود. از روش جراحی باز بینی نیز می‌توان برای این سوهان کشیدن بینی استفاده کرد که این روش با بالا بردن پوست بینی انجام خواهد شد و نیاز به ایجاد برش خارجی خواهد بود.

سوهان کشیدن بینی تنها موجب عوارض جزئی مانند تورم و کبودی به دلیل وارد شدن آسیب جزئی به بافت نرم بینی خواهد شد و عوارض جدی تر و جبران ناپذیری نخواهد داشت. پس از فرایند سوهان‌کشی بینی نیز جراح بینی ممکن است برای چند روز اسپلینت یا پسب بینی بر روی بینی شما قرار دهد.

 

 

تفاوت جراحی استئوتومی و رسپینگ برای رفع قوز بینی

 

برای از بین بردن قوز بینی علاوه بر عمل سوهان کشیدن بینی از روش استئوتومی نیز استفاده خواهد شد. در ادامه به بررسی تفاوت این دو روش خواهیم پرداخت.

برای بینی‌هایی با قوز شدید، اصلاح بینی‌های پیچ خورده، باریک کردن بینی‌های پهن از روش استئوتومی یا شکستن استخوان بینی استفاده خواهد شد. در جراحی استئوتومی بر خلاف روش رستینگ بینی از ابزار تیزتری برای ایجاد برش در استخوان بینی استفاده خواهد شد و حتی در برخی از مواقع برای بهبود فرم‌دهی بینی از گرافت نیز استفاده می‌شود. در صورتی که عمل سوهان بینی برای رفع قوز جزئی بینی استفاده خواهد شد و نیازی به برش یا شکستن استخوان نیست.

 

مدت زمان دوران نقاهت سوهان کشیدن بینی

 

از آنجایی که در این روش برش ها خارج بینی ایجاد نمی شود و همینطور تعداد برش ها نسبت به جراحی باز بسیار کم تر می باشد، بنابراین زمان دوران نقاهت بسیار کم تر می باشد چرا که این جراحی تورم و التهاب کم تری را نسبت به جراحی های دیگر بینی به همراه دارد.

به طور معمول باید گفت که طول دوران نقاهت این جراحی به مدت ۵ الی ۷ روز بوده و در این مدت باید افراد تمام نمات مراقبتی بعد از سوهان کشیدن را رعایت کنند تا نتیجه ای مطلوب از آن بگیرند. در ادامه این نکات مراقبتی را ذکر کرده ایم.

 

مراقبت‌های پس از سوهان کشیدن بینی

 

ورم و کبودی پس از عمل رسپینگ بینی یک امر کاملا طبیعی بوده و تا زمانی که بدن به طور کامل بهبودی خود را به دست آورد طول خواهد کشید. ولی ورم بینی به شدت جراحی‌های دیگر بینی به دلیل شکسته نشدن استخوان بینی و ایجاد نشدن تغییر در نوک بینی نخواهد بود و تقریبا پس از یکسال از بین خواهد رفت. در این هنگام می‌توان راهکارهایی را برای کاهش ورم و کبودی انجام داد. راهکارهای کاهش ورم و کبودی پس از سوهان بینی عبارتند از:

  • از چسب بینی طبق تجویز پزشک استفاده کنید.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش خودداری کنید.
  • از استفاده از عینک بر روی بینی خودداری کنید.
  • مایعات فراوان بنوشید.
  • تغذیه سالم داشته باشید.

 

 

سوالات متداول سوهان کشیدن بینی

 

آیا سوهان کشیدن بینی درد داد؟

خیر، به دلیل اینکه این عمل تحت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود، دردی نخواهد داشت. اما در صورت احساس درد در صورت پس از جراحی می‌توان از مسکن برای تسکین درد استفاده کرد.

 

آیا امکان عمل مجدد بینی پس از سوهان کشیدن بینی وجود دارد؟

بله، هیچ تداخلی ایجاد نخواهد کرد.

 

هزینه سوهان کشیدن بینی چقدر است؟

به عوامل مختلفی نظیر نوع مشکل بینی، نوع بینی و وضعیت بافت، میزان تغییرات اعمالی بر روی بینی، دستمزد جراح بینی، هزینه‌های جانبی و … بستگی دارد. بهتر است که برای اطلاع از هزینه به جراح بینی مراجعه کنید.

 

استخوان‌های تراشیده شده پس از عمل سوهان بینی به چه صورت خارج می‌شوند؟

پس از اتمام عمل رسپینگ بینی ناحیه مورد جراحی قبل از بستن برش‌ها با محلول نمک استریل خواهد شد. این کار موجب حذف قسمت‌های تراشیده شده‌ی استخوان‌ها خواهد شد.

 

جنس سوهان بینی از چیست؟

جنس سوهان استفاده شده برای رسپینگ بینی از فولاد ضد زنگ است.

 

آیا قوز بینی تنها با سوهان کشیدن برطرف می‌شود؟

در صورتی که قوز بینی ناچیز و جزئی باشد؛ بله با سوهان کشیدن از بین خواهد رفت، اما باز برای تشخیص این موضوع باید به جراح بینی مراجعه کرده تا با بررسی نوع بینی شما بهترین روش را برای از بین بردن قوز بینی انتخاب کند.

 

ایا می توان از سوهان کشیدن بینی برای انواع قوز بینی استفاده کرد؟

خیر، در این خصوص باید گفت که اگر قوز بینی رو به بالا باشد نمی توان از این روش استفاده کرد و باید برداشتن قوز بینی نیاز به شکستن استخوان بینی و ترمیم آن دارد.

 

سوهان کشیدن بینی با بی حسی موضعی انجام می شود؟

بله، این جراحی نیازی به بیهوشی نداشته و با بی حسی نیز قابل انجام است.

 

نتیجه گیری

بسیاری از افراد به دلیل آشنایی نداشتن با عمل سوهان کشیدن بینی برای انجام این عمل دچار نگرانی خواهند شد؛ در صورتی که رسپینگ بینی راحت‌تر و دارای عوارض کمتری نسبت به جراحی بینی است. فقط باید به این نکته توجه داشت که، این روش برای افراد با قوز بینی کم مناسب بوده و برای افرادی با فرم بینی گوشتی و بینی استخوانی قابل استفاده نمی‌باشد.