دکتر مهدی بیکایی

مشاوره روز های شنبه از طریق تماس تلفنی ، رزرو نوبت با هماهنگی قبلی انجام میشود .

درهفته اول جراحی بینی چه چیزهایی بخوریم ؟

درهفته اول جراحی بینی چه چیزهایی بخوریم ؟

 

 

۴۸ ساعت بعد از عمل بینی شما راحت تر می توانید غذا های مورد علاقه خود را مصرف کنید پرخوری نکنید و از طرفی هم باید مواد مغزی را به بدن خود برسانید. دوره نقاهت دوره بسیار مهمی برای شما است سعی کنید غذاهای کم حجم معذی را استفاده کنید.

بدن به زینک احتیاج دارد آن را از گوشت و غلات تامین کنید،ویتامین C  خود را سبزیجات و برخی میوه ها مانند پرتغال به دست بیاورید و برای ویتامین به سراغ لبنیات بروید.

اگر به سلامت و بهبودی تان پس از عمل جراحی بینی اهمیت می دهید و بهبودی تان برای تان مهم است پس از عمل بینی هرگز مصرف آب را فراموش نکنید و آب مصرفی بدن تان را کاهش ندهید. در برنامه ی غذایی روزانه ی خود نوشیدن روزانه حداقل هشت لیوان آب را قرار دهید. در صورتی که دارو های دیگری نیز مصرف می کنید حتما با آب زیاد دارو ها را مصرف کنید تا بدن تان دچار کم آبی نشود و در بهبودی تان خللی ایجاد نشود.

مصرف نمک

پس از انجام جراحی بینی از خوردن غذا های پر نمک و شور مزه به طور جدی پرهیز کنید. نمک به سبب سدیم بالایی که در خود دارد در صورت وجود بیش از اندازه در مواد غذایی مصرفی شما باعث تورم و التهاب بینی شما خواهد شد. در صورتی که بیماری های دیگری نیز دارید و یا پرهیز غذایی دیگری جدا از بحث عمل بینی را دارید حتما به پزشک خود این موضوع را اطلاع داده و در مورد رژیم غذایی بعد از عمل بینی با وی مشورت کنید.

 

 آناناس و آب کرفس

احتمالا شما نیز شنیده اید که مصرف آناناس پس از جراحی بینی به بهبود شما و تسریع دوره ی درمان تان کمک می کند. اما آیا این بحث صحیح است یا خیر و فلسفه ی درمان بخشی آناناس چیست؟

آناناس حاوی ماده ای به نام بروملین است. بروملین یک آنزیم قدرتمند است که دارای خواصی شگفت انگیز می باشد. بروملین با کاهش التهاب باعث تسریع بهبودی زخم های مختلف بدن می شود و کبودی را درمان می کند. این ماده هم چنین حالت تهوع را تسکین داده و به گوارش شما کمک می کند. قرار دادن آناناس در برنامه ی غذایی بعد از عمل تان می تواند حرکتی بسیار مفید باشد. آناناس را می توانید به صورت تازه و طبیعی و یا اگر در مصرف مواد قندی محدودیتی ندارید به صورت کمپوت مصرف کنید. هم چنین در روز های اول پس از جراحی که توصیه می شود از جویدن دوری کنی می توانید آب آناناس را در برنامه ی غذایی خود بگنجانیدمصرف آب کرفس نیز مانند آب آناناس سبب کاهش کبودی و تورم خواهد بود.

مصرف بستنی

از بستنی می توانید برای کاهش خطر خون ریزی بعد از عمل جراحی و رفع گرگرفتی استفاده کنید. همان طور که می دانید بستنی از مواد غذایی ارزشمندی است که میزان کالری و چربی آن به نوع خامه، زرده تخم ‌مرغ، شیر یا مواد شیرین کننده مصرفی در آن بستگی دارد. اگر محدودیت ها و خط قرمز های غذایی راجب مصرف بستنی دارید می توانید از بستنی های خانگی استفاده کنید. به طور کلی هدف از خوردن بستنی در روز های پس از جراحی بینی رفع گرگرفتی و خنک شدن بدن تان است که با قرار دادن چند وعده ی کوچک از آن در برنامه ی غذایی تان می توانید به این هدف دست پیدا کنید.

باید ها و نباید های خوراکی پس از عمل بینی: نکات مهم

به طور کلی بیماری که زیر تیغ جراحی می ‌رود باید از نظر کالری ‌های دریافتی، ریزمغذی‌ ها و درشت‌ ‌مغذی ‌ها مانند کربوهیدرات‌ و پروتئین وضع مطلوبی داشته باشد. در این میان پروتئین نقش مهمی را بازی می ‌کند. چرا که وقتی استرس جراحی به یک فرد وارد می ‌شود به دلیل تغییر وضعیت هورمونی در حالت استرس شرایطی در فرد ایجاد می ‌کند که به آن توازن ازتی منفی گویند. به این معنا که میزان ازتی که از طریق ادرار و مدفوع از بدن دفع می‌ شود نسبت به ازت دریافتی بیشتر است. یعنی پروتئین ‌های بیمار در حال تجزیه است. بنابر این مصرف انواع منابع پروتئینی از گوشت سفید نظیر انواع ماهی و مرغ تا انواع گوشت قرمز به بیماران قبل و بعد از عمل جراحی به طور جدی توصیه می‌ شود.

هم چنین تحت شرایطی که بیمار دچار استرس می شود دفع کلسیم در ادرار نیز افزایش یافته و کلسیم هم مانند پروتئین از دست می رود که نیاز است این از دست رفتن با مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم جبران شود.

مصرف ویتامین های C و D و ماده ی معدنی زینک یا روی نیز در دوران بهبودی بعد از عمل بسیار مهم می باشند. ویتامین های C و زینک در بهبود سریع زخم بسیار اهمیت دارند که بهتر است با منابع غذایی ویتامین A همراه شوند. زینک را می توانید به صورت قرص های ویتامین یا مواد غذایی مانند گوشت ها و مرکبات مصرف و تامین کنید.