دکتر مهدی بیکایی

مشاوره روز های شنبه از طریق تماس تلفنی ، رزرو نوبت با هماهنگی قبلی انجام میشود .

مراحل جراحی بینی در اتاق عمل

 

 

مراحل جراحی بینی در اتاق عمل

 

 

 

 

مرحله اول : بخش پیش جراحی بینی

در صبح روز جراحی، پزشک بیمار را در اتاق پیش جراحی بینی ملاقات می کند. در این اتاق، بر روی بینی بیمار یخ قرار داده می شود. قرار دادن یخ بر روی بینی بیمار قبل از جراحی، از دو جهت سودمند است:

  1. یخ باعث می شود که رگ های خونی منقبض شوند. این انقباض رگ های خونی، به طور موقتی، جریان خون به بینی را متوقف می کند. همین امر باعث می شود که خون کمتری در طول روند عمل بینی از دست برود و کبودی کاهش یابد.
  2. یخ گذاشتن روی بینی از شدت تورم بعد از جراحی بینی می کاهد.

مرحله دوم : اتاق عمل بینی

وقتی بیمار به اتاق عمل وارد می شود، متخصص بیهوشی، او را بیهوش می کند. لوله تنفس با چسب پزشکی، در وسط لب پایین ثابت می شود. زمانی برای قرار گرفتن بیمار در حالت بیهوشی کامل، در انتظار سپری می شود. در این مدت، همه پرسنل اتاق عمل برای جراحی بینی در تهران مهیا می شوند.

مرحله سوم : تمیز کردن و استریل نمودن بینی و صورت قبل از جراحی دماغ

صورت و بینی با بتادین رقیق شده بمنظور استریل کردن صورت و بینی، تمیز می شود. ملحفه های استریل بر روی بدن و اطراف سر بیمار، کشیده می شوند.

مرحله چهارم : برداشت غضروف از سایر نواحی بدن در صورت نیاز در جراحی بینی

در صورت نیاز، پزشک از سایر نواحی بدن غضروف برداشت می کند. این نواحی یکی از قسمت های زیر می باشد:

  1. غضروف سپتوم
  2. غضروف گوش
  3. غضروف دنده

برداشت غضروف برای جراحی بینی

در صورت نیاز به غضروف، قبل از شروع عمل جراحی بینی، دنده از نواحی فوق الذکر تهیه می شود. علت برداشت غضروف قبل از شروع عمل بینی این است که نواحی دیگر بدن نسبت به بینی، استریل تر هستند، یعنی سطح آسیب پذیری و حساسیت آنها در برابر ابتلا به عفونت، کمتر است. به این ترتیب، پزشک از قرار گرفتن بینی در برابر عفونت، پیشگیری می کند.

مرحله پنج : انجام عمل بینی

پوست، چربی، و ماهیچه بینی کنار زده می شود و دسترسی به چارچوب استخوانی و غضروفی فراهم می گردد. این کار از طریق ایجاد یک برش کوچک در پوست بین سوراخ های بینی در ستونچه بینی، انجام می شود. برش های دیگر، در داخل بینی ایجاد می شوند. این امکان دسترسی به ساختار داخلی بینی را فراهم می آورد.

مرحله ششم : تغییر دادن چارچوب استخوانی و غضروفی

بمنظور باز کردن مجاری عبور هوا و بهبود دادن تنفس و نیز بالا بردن کیفیت ظاهری بینی، تغییراتی در چارچوب بینی، شکل داده می شود. برخی روندهای قابل اجرا در این مرحله جراحی بینی عبارتند از:

  1. برداشتن غضروف و استخوان اضافی
  2. اضافه کردن غضروف به بینی بمنظور تقویت یا صاف کردن بینی
  3. شکل دهی غضروف بینی با هدف بهبود کانتور
  4. باریک کردن بینی پهن
  5. نازک کردن پوست بینی
  6. باریک کردن سوراخ های بینی
  7. باز کردن مجاری تنفسی

مرحله هفتم : بستن برش ها بینی بعد از جراحی بینی

تمام برش های جراحی بینی در داخل و اطراف آن با ظرافت و دقت بسته می شوند. علت به کار گیری ظرافت در بستن برش ها جلوگیری از ایجاد جای زخم در بینی می باشد.

مرحله هشتم : گچ گرفتن بینی و پانسمان آن بعد از عمل جراحی بینی

بعد از تکمیل عمل بینی ، گچ یا اسپلینت در بخش خارجی بینی، قرار داده می شود. هدف از قرار دادن گچ، ثابت نگه داشتن غضروف و استخوان و به طور کلی، چارچوب تازه شکل داده شد در موقعیت جدید می باشد . همچنین، گچ از متورم شدن بینی نیز جلوگیری می کند.