دکتر مهدی بیکایی

مشاوره روز های شنبه از طریق تماس تلفنی ، رزرو نوبت با هماهنگی قبلی انجام میشود .

رابطه جنسی بعد از عمل بینی

رابطه جنسی بعد از عمل بینی

 

رابطه جنسی بعد از عمل بینی

جراحی بینی به عنوان یک فرایند ظریف و حساس تنها به اتاق عمل ختم نمی شود و بیمار مسئولیت ها و ماموریت هایی را بعد از فرایند درمان بر عهده دارد. به همین دلیل فعالیت هایی از قبیل فعالیت های فیزیکی سنگین تا مدتی ممنوع می باشد. یکی از این فعالیت های فیزیکی ، رابطه جنسی است. علیرغم اینکه تصور می شود رابطه جنسی هیچ ارتباطی با بینی ندارد ولی لازم است بدانید که این رابطه باعث تغییر سطوح برخی هورمون ها در بدن شده و به علاوه فشار خون ار تحت تاثیر قرار می دهد. فشار خون بالا در طول دوره ریکاوری ، یک خطر جدی برای بینی تازه جراحی شده محسوب می شود چراکه باعث آسیب دیدن رگ ها در این ناحیه شده و احتمال خونریزی  مختل شدن نتیجه جراحی بینی را به همراه خواهد داشت.

همچنین در طول رابطه جنسی ، ممکن است ضربه ناخواسته ای به بینی وارد شود. بینی در طول دوره ریکاوری ، به مراقبت جدی نیاز دارد. هر گونه ضربه احتمالی هر چند جزئی می تواند نتیجه زیبای جراحی شما را دستخوش آسیب دیدگی کند. مدت زمان توصیه شده برای اجتناب از رابطه جنسی بعد از جراحی بینی تقریباً دو هفته می باشد. البته ، همیشه باید به صدای بدن تان گوش کنید. بدن با بروز علامی به شما اعلام می کند که آیا برای انجام برخی فعالیت ها ، آمادگی لازم را دارد یا خیر. هورمون آدرنالین ترشح شده در طول رابطه جنسی باعث افزایش تورم و خونریزی می شود. بینی به یک دوره شش ماهه برای بهبود کامل نیاز دارد. در طول این دوره ، روابط جنسی خود را در سطح ملایم حفظ کنید تا بدن شما از زمان لازم برای دستیابی به بهبود نهایی برخوردار باشد.

چگونه ورم بعد از جراحی بینی را مهار کنیم؟

ورم بعد از عمل بینی از روز سوم افزایش یافته و در روز پنجم به اوج خود می رسد. پس از آن به تدریج کاهش می یابد. در ادامه ، اقداماتی که می تواند در کاهش تورم و التهاب بعد از عمل بینی مفید واقع شود شرح داده شده است:

  • از کیسه یخ در طول 24 ساعت اول بعد از عمل بینی در زیر چشم ها و اطراف بینی استفاده کنید.
  • در هنگام خوابیدن ، در زیر سر دو بالش قرار دهید تا زاویه قرار گرفتن بدن شما 45 درجه باشد.
  • از انجام فعالیت های فیزیکی خودداری کنید.
  • از نور خورشید ، حرارت ، نور کامپیوتر به دلیل پرتوهای ماوراء بنفش که بسیار التهاب زا هستند خودداری کنید.
  • چسب زدن را به درستی انجام دهید.

بخش عمده تورم در طول سه هفته اول بعد از جراحی ، فروکش می کند ولی بخش باقی مانده ، به شش ماه زمان برای فروکش کردن نیاز دارد. بعد از جراحی بینی بمنظور مشاهده بهترین نتیجه ممکن و عدم بروز مشکل ، بیمار باید اقدامات بعد از عمل بینی را که توسط جراح بینی توصیه شده است ، با دقت هر چه تمام تر اجرا نماید.

عوارض جراحی بینی

دامنه گستردگی عارضه بعد از عمل بینی ، دارای ارتباط مستقیم، با مهارت و تجربه پزشک می باشد. هر چه انتخاب جراح با دقت بیشتری انجام شود و کیفیت عملکرد جراح، بالاتر  باشد، بالطبع عوارض عمل بینی ، بسیار محدود تر خواهند بود.

برخی عوارض جانبی مرتبط با جراحی بینی عبارتند از:

  • خونریزی
  • عفونت ناشی از عدم رعایت دستورالعمل های جراح در دوره ریکاوری
  • حساسیت به داروی بیهوشی
  • عدم تقارن بینی و پره های ان
  • ایجاد سوراخ در سپتوم بینی
  • اسکار قابل رویت در ظاهر بینی

آیا جراحی بینی خطرناک است؟

عمل بینی مانند هر فرایند عمل دیگری عوارضی را به دنبال دارد. گاهی در صورت سپرده شدن فرایند به دست یک جراح که از مهارت لازم در این زمینه برخوردار نیست ، عوارض بعد از رینوپلاستی ، به فاکتورهای خطر آفرینی تبدیل می شوند. خطرناک بودن یا بی خطر بودن فرایند عمل جراحی زیبایی بینی ، فاکتوری است که می توان آن را مستقیماً به مهارت و دانش جراح نسبت داد. زمانی که عمل جراحی بینی به دست یک جراح ماهر و با تجربه سپرده شود ، می توان با اطمینان ، این پروسیجر را به عنوان یک فرایند بی خطر معرفی کرد.