دکتر مهدی بیکایی

مشاوره روز های شنبه از طریق تماس تلفنی ، رزرو نوبت با هماهنگی قبلی انجام میشود .

تمیز کردن بینی بعد از جراحی بینی

تمیز کردن بینی بعد از جراحی بینی

با توجه به جمع شدن خون خشک شده در اطراف و داخل بینی بعد از رینوپلاستی ، تمیز کردن بینی یک الزام بوده و از طرفی با توجه به حساس بودن بینی بعد از عمل ، ملاحظاتی وجود دارد که در زمان تمیز کردن این اندام باید مد نظر قرار داده شود. در طول روزهای اول بعد از رینوپلاستی در داخل بینی شما تامپون قرار دارد و بیرون بینی شما گچ گرفته شده است. بنابراین شما نمی توانید بینی را از داخل و خارج تمیز کنید. البته در طول یک دوره یک هفته ای بعد از جراحی ، اسپلینت داخلی و خارجی برداشته می شود و شما می توانید تمیز کردن بینی را آغاز کنید.

برای تمیز کردن داخل بینی می توانید از محلول سالین یک هفته بعد از عمل بینی استفاده کنید. یکی از راه های ساده برای تمیز کردن بینی با محلول سالین ، استفاده از یک سرنگ بدون سوزن است. سرنگ را پر از محلول سالین کنید و نوک آن را در یکی از سوراخ های بینی قرار دهید. محلول را به سمت داخل سوراخ بینی هدایت کنید به طوریکه از سوراخ دیگر بینی بیرون بزند. مراقب باشید محلول وارد گلو نشود. همین کار را در سوراخ دیگر بینی تکرار کنید. محلول سالین را می توانید از داروخانه های محلی تهیه کنید. همچنین می تواند آن را با استفاده از یک فنجان آب جوشیده خنک شده و نصف قاشق چایخوری نمک نیز تهیه کنید.

تمیز کردن داخل بینی نباید تنها دغدغه شما باشد. بیرون بینی نیز به تمیز کردن نیاز دارد. در زمان تمیز کردن داخل و خارج بینی باید مراقب باشید که هیچ آسیبی به بافت بینی شما وارد نشود. برای تمیز کردن بیرون بینی ، یک دستمال تمیز را مرطوب کرده و به آرامی شروع به تمیز کردن بخش خارجی بینی کنید. استفاده از آب گرم برای مرطوب کردن دستمال می تواند به نرم شدن پوست نیز کمک کند.

بعد از کشیده شدن بخیه ، شستن بینی بلامانع است. همانطور که قبلاً گفته شد باید فرایند شستشوی بینی را با ملایمت انجام دهید. بعد از 6 هفته تورم بینی به میزان قابل ملاحظه ای از بین رفته است و شما می توانید شستشوی بینی را طبق روال معمول دنبال کنید.

ورزش بینی

بهترین دکتر عمل بینی در تهران ، دکتر روزینا بشارتی زاده ، در این بخش از مقاله برای شما شرح می دهد که چگونه می توان کبودی و تورم بعد از پروسیجر عمل دماغ را از طریق ورزش دادن بینی ، کاهش داد. ورزش های بینی که اغلب اوقات تحت عنوان ورزش های دیجیتال نیز خوانده می شوند ، بعنوان بخشی از دستورالعمل های بعد از جراحی بینی در مسیر پیشرفت فرایند ریکاوری ، مورد استفاده قرار می گیرند. ورزش بینی معمولاً شامل حرکات ماساژ می باشد که بر روی استخوان های بینی ، عمدتاً بعد از عمل بینی ترمیمی ، اعمال می شود. در طول فرایند های شکل دهی ، نقاطی که شکستگی استخوان در طول روند جراحی ، در آنها ایجاد شده است ، بیشترین بهره را از این تکنیک برده و نتایج مطلوب از فرایند درمان حاصل گردیده و بعد از درمان ، بیمار راضی و خشنود خواهد بود. البته در مسیر اجرای ورزش بینی ، دستورالعمل هایی از سوی متخصص فوق حرفه ای ، توصیه می شود تا بیشترین سطح مراقبت از بینی و تاثیر گذاری حاصل از اجرای این فرایند ، حاصل شود.

ورزش بینی ، در ساده ترین شکل خود ، به تکمیل فرایند باریک شدن بینی پهن در طول عمل بینی زیبایی ، کمک می کند. ورزش های بینی برای کمک به کانتور بیشتر بینی در طول فرایند ریکاوری بینی ، انجام می شود. بعد از بازسازی استخوان های بینی هر بیمار ، گچ بینی بر روی ناحیه درمان ، با هدف محدود کردن حرکت و سازگار شدن بینی با موقعیت جدید خود ، مورد استفاده قرار می گیرد. استخوان های بینی بیمار در حالت طبیعی ، به بازگشت به موقعیت اولیه خود تمایل دارند. این استخوان ها به مدت 6 الی 8 هفته  بعد از عمل زیبایی بینی ، حساس و آسیب پذیر بوده و برای سازگار شدن با موقعیت جدید ، به زمان و مراقبت نیاز دارند.

تکنیک ورزش بینی بعد از عمل جراحی بینی

همانطور که در بالا اشاره شد ، در ورزش بینی پس از جراحی بینی ، برای کمک به استخوان های اصلاح شده بینی جهت تثبیت در موقعیت جدید خود ، فشار ملایمی در نواحی استراتژیک وارد می شود. پزشک در مرحله آموزش ورزش بینی ، به بیمار خود می گوید که بهتر است از انگشت شست برای ورزش بینی استفاده شود چون فشار در سطح وسیع تر و به شکلی مستقیم بر روی استخوان های بینی ، وارد می شود. این فشار تنها به سمت داخل و در بخش میانی بینی ، عمدتاً در یک سوم فوقانی پل بینی ، اعمال می شود. از فشار آوردن به بخش بالایی پل بینی خودداری کنید. برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن ، حفظ موقعیت صحیح انگشت شست ، درست زیر صفحه پل بینی ، بسیار حائز اهمیت است.

به بیمار توصیه می شود تا این فشار را به سمت پایین هدایت کند. مدت زمان حفظ وارد آوردن فشار در این وضعیت ، 10 ثانیه تا تقریباً یک دقیقه است. در طول یک روز ، بسته به توصیه پزشک ، این ورزش 25 الی 40 بار در طول روز تکرار می شود. دستیابی به تقارن و پایداری بینی ، نکته کلیدی در نقطه کانونی صورت یعنی بینی می باشد. بزرگ ترین مزیت ورزش بینی بعد از عمل جراحی بینی ، این است که حقیقتاً می توان نتیجه جراحی را بهبود بخشیده و به بهترین زیبایی در فرایند جراحی ، دست پیدا کرد. شکل دهی مجدد بینی ، یک تلاش گروهی و همکارانه بین جراح بینی و بیمار می باشد. متغیرهای بسیاری در تحقق این فرایند دخیل می باشند. زمان بندی دقیق و تکنیک مناسب می تواند رضایت بیمار را ارتقا داده و عمل بینی را به یک تجربه رضایت بخش تبدیل کند.

 

امروزه جراحی بینی طرفداران بسیاری به خصوص در میان خانم ها به خود اختصاص داده است. در حال حاضر جراحی بینی فانتزی یا عروسکی نیز مورد توجه برخی از خانم ها قرار گرفته است، به همین منظور در این مقاله با ما باشید تا اطلاعات مفیدی از این نوع مدل بینی کسب کنید.