دکتر مهدی بیکایی

مشاوره روز های شنبه از طریق تماس تلفنی ، رزرو نوبت با هماهنگی قبلی انجام میشود .

اسپلینت یا گچ بینی

 

اسپلینت بینی یا گچ بینی یکی از مهم ترین جنبه های ریکاوری رینوپلاستی می باشد. گچ بینی بعد از جراحی بینی به بیمار کمک می کند تا زودتر بهبود پیدا کند. در اینجا پاسخ برخی سوالات رایج در خصوص نقش گچ بینی در فرایند ریکاوری رینوپلاستی را ارائه می دهیم.

آیا گچ در داخل بینی قرار داده می شود یا در خارج بینی است؟

گچ بینی را می توان در داخل و خارج بینی بعد از عمل بینی قرار داد. در بیشتر موارد ، یک اسپلینت کوچک در خارج بینی به همراه پانسمان قرار داده می شود. این اسپلینت ، کوچک بوده و دارای ساختار محکمی می باشد و در واقع نقش گچ بینی را ایفا می کند. گاهی اوقات اسپلینت ها بعد از جراحی بینی در داخل بینی قرار داده می شوند. اسپلینت های داخلی در زمان شکل دهی سپتوم ، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. شکل اسپلینت های داخلی درست شبیه اسپلینت خارجی بوده و تنها اندازه آن اندکی کوچک تر است. هدف از قرار دادن اسپلینت در داخل بینی ، کمک به حفظ چارچوب داخلی می باشد.

 

هدف استفاده از اسپلینت بینی

همانطور که در بالا ذکر شد ، اسپلینت ها نقش گچ را بازی می کنند. آنها ساختاری را شکل می دهند که به استخوان ها و غضروف کمک می کند تا در موقعیت جدیدشان در طول فرایند بهبود ، باقی بمانند. همچنین اسپلینت ها مانعی را بین بینی و نیروهای خارجی ایجاد کرده و از بینی در برابر آسیب های احتمالی مراقبت می کنند. نهایتاً ، اسپلینت ها به کاهش تورم پس از جراحی بینی کمک می کنند. البته ، بخشی از تورم ، اجتناب ناپذیر است ، ولی اسپلینت ها از غیر قابل کنترل شدن تورم و التهاب جلوگیری می کنند.

گچ بینی چه مدت بعد از عمل جراحی باید بر روی بینی بماند؟

گچ یا اسپلینت بینی باعث بروز اندکی درد می شود. همچنین تا زمانی که روی بینی هستند ، مانع دیده شدن شکل واقعی بینی می شوند. بنابراین ، اشتیاق بیمار برای برداشته شدن گچ بینی و دیده شدن شکل جدید بینی طبیعی است. اسپلینت ، نقش مهمی را در ریکاوری بعد از عمل جراحی بینی ایفا می کند. اسپلینت باید به دست پزشک برداشته شود. در بیشتر موارد ، گچ بینی حدوداً یک هفته بعد از جراحی برداشته می شود.